کارتریج جوهرافشان چیست؟

کارتریج جوهر افشان چیست؟

کارتریج چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر در منزل چاپگر داشته باشید، بی شک با اصلاحاتی نظیر کارتریج زیاد روبه‌رو شده‌اید. اما منظور از کارتریج جوهرافشان چیست؟ برای پاسخ به این سال باید گفت کارتریج‌های جوهر افشان یکی از ضروری‌ترین عناصر برای فرآیند چاپ به شمار می روند؛ یعنی چاپگر شما بدون کارتریج قادر به چاپ اسناد نمی‌باشد. برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه قصد داریم به بررسی کامل کارتریج بپردازیم. با ما همراه باشید!

کارتریج جوهرافشان چگونه کار می‌کند؟

به‌طورکلی کارتریج‌ها به دو دسته کارتریج حباب‌دار و کارتریج‌های پیزوالکتریک تقسیم می‌شوند. چاپ با پرینتر جوهرافشان فرایند پیچیده‌ای است که در آن هد نقش اصلی را ایفا می‌کند. این عنصر مکانیزمی متشکل از تقریباً 30 نازل را در خود جای‌داده است، فضاهایی که جوهر و گرما از آن عبور می‌کنند و به لطف آنها ارتعاشات لازم برای بیرون راندن جوهر به بیرون نیز ایجاد می‌شود.

از این نظر باید بدانید که تکنیک‌های مختلفی برای انجام این فرایند وجود دارد. در برخی از چاپگرها، از عنصر مقاومتی استفاده می‌شود که جوهر نازل را گرم می‌کند که تا تبخیر شدن می‌جوشد و حباب ایجاد می‌کند. این حباب درحال‌رشد است، بنابراین به‌عنوان اهرمی برای بیرون کشیدن جوهر عمل می‌کند. علی‌رغم همه چیزهایی که ما را مشغول توضیح آن کرده است، این روند تنها یک هزارم ثانیه طول می‌کشد. از سوی دیگر، سایر مدل‌های چاپگر از یک کریستال کوچک (پیزوالکتریک) استفاده می‌کنند که آن را در خروجی نازل قرار می‌دهند. به‌موازات آن، آنها یک سیگنال الکتریکی اعمال شده به کریستال مذکور اضافه می‌کنند که عملکردی بسیار شبیه به پمپ مایع ایجاد می‌کند که قطرات جوهر را از نازل بیرون می‌راند.

تغییر فاز، سومین تکنیک چاپ جوهرافشان است که در مورد آن توضیح خواهیم داد. در اینجا از جوهر جامد استفاده می‌شود که برای مایع شدن آن گرم می‌شود و متعاقباً با شیشه‌ای که در خروجی نازل قرار دارد در تماس قرار می گیرد. جوهر از طریق سیگنالی که یک عنصر پیزوالکتریک حاوی چاپگر را فراهم می‌کند به بیرون خارج می‌شود. در این حالت جوهر وقتی به کاغذ می‌رسد جامد می‌شود و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

در نهایت، باید فرایندی را اضافه کنیم که مربوط به چاپگرهای رنگی است. این روش امکان‌پذیر است زیرا نازل‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند که جوهرهای فیروزه‌ای، سرخابی و زرد را آزاد می‌کنند. برای بیرون راندن جوهر از یک شی رنگی استفاده می‌شود که نور را منعکس می‌کند که توسط بیننده به‌عنوان یک رنگ درک می‌شود؛ بنابراین، در طول این فرایند، برخی از تون‌های طیف توسط جسم جذب می‌شوند و برخی دیگر منعکس می‌شوند و باعث ایجاد رنگ‌های مختلف می‌شوند.

 

چاپگر ما به چه کارتریج جوهر افشانی نیاز دارد؟

چگونه می‌توانیم کارتریج جوهرافشان موردنیاز چاپگرمان را تهیه کنیم؟ بهترین راه برای یافتن کارتریج جوهر یا کارتریج تونر موردنیاز این است که کارتریج موجود در چاپگر خود را بررسی کنید. چه کارتریج جوهرافشان یا هر نوع کارتریج جوهر دیگری داشته باشید، مطمئن شوید که آن را به طور کامل بررسی کرده‌اید. هر کارتریج یک کد سازنده در جلو یا کنار خود دارد که می‌توانید آن را در ابزار جوهر و تونر یاب Euroffice تایپ کنید تا کارتریج جایگزین پیدا کنید. همچنین دفترچه راهنمای چاپگر خود را بررسی کنید؛ زیرا اطلاعات کاملی در مورد نوع کارتریج مورداستفاده ارائه می‌دهد.

همچنین می‌توانید با استفاده از نام تجاری و شماره مدل چاپگر خود، کارتریج چاپگر جایگزین مناسب را در Euroffice پیدا کنید. بهتر است بدانید که چاپگر شما یک چاپگر جوهرافشان یا لیزری است، زیرا کارتریج‌ها بین این نوع ماشین‌ها متفاوت است. اطلاعات مربوط به اینکه یک کارتریج برای چه نوع چاپگری مناسب است به‌وضوح در صفحه هر مورد و همچنین لیست کاملی از مدل‌های چاپگر سازگار نشان داده می‌شود.

 

عمر کارتریج جوهر افشان چقدر است؟

 

کارتریج جوهرافشان چه مدت عمر می‌کند؟

زمان ماندگاری جوهر یا کارتریج تونر بسته به شرایط نگهداری و سازنده متفاوت است. به طور متوسط، کارتریج‌های اصلی و مهروموم شده بین 12 تا 24 ماه قبل از استفاده دوام خواهند داشت. بااین‌حال، اگر کارتریج‌ها از بسته‌بندی اصلی خود خارج شوند، عمر مفید آنها بین 3 تا 6 ماه کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهید کارتریج‌ها را برای بیش از 6 ماه نگهداری کنید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید، نسبت به نحوه نگهداری کارتریج‌ها اطلاعات کاملی را کسب کنید.

 

کدام کارتریج رنگی را جهت عملکرد بهتر چاپگر باید عوض کنیم؟

چاپگرهای رنگی از ترکیبی از کارتریج‌های سیاه، فیروزه‌ای (آبی)، سرخابی (قرمز) و زرد برای چاپ اسناد رنگی استفاده می‌کنند و بسته به اسناد چاپ شده، این کارتریج‌ها معمولاً در زمان‌های مختلف تمام می‌شوند. چاپگر شما ممکن است از طریق صفحه‌نمایش خود به شما بگوید که کدام کارتریج رنگی باید تعویض شود، اما می‌توانید از رنگ اسناد چاپ شده خود نیز متوجه شوید. زمانی که رنگ سرخابی شما تمام شد، رنگ سبز نشان داده می‌شود، زمانی که کارتریج زرد نیاز به تعویض دارد، رنگ بنفش ظاهر می‌شود و زمانی که کارتریج فیروزه‌ای رنگ تمام می‌شود، رنگ نارنجی نشان داده می‌شود.

 

آیا زمانی که رنگ یکی از کارتریج‌ها تمام می‌شود، باید همه رنگ‌ها را عوض کنیم؟

پاسخ این سؤال این بستگی به نوع چاپگر شما دارد زیرا برخی از تولیدکنندگان کارتریج‌های رنگی خود را فقط به‌عنوان یک گزینه همه‌کاره تولید می‌کنند. این در پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهرافشان رایج است، اما اگر چاپگری دارید که از این نوع کارتریج استفاده می‌کند، باید کل کارتریج را جایگزین کنید. اگر رنگ‌ها با سیاه، فیروزه‌ای، سرخابی و زرد در کارتریج‌های جداگانه از هم جدا می‌شوند، وقتی فقط یک رنگ تمام شده است، نیازی به تعویض هر کارتریج رنگی نیست.

 

نحوه تعویض کارتریج جوهر افشان

 

چگونه کارتریج جوهرافشان چاپگر را تعویض کنیم؟

تعویض جوهر یا کارتریج تونر در چاپگر شما یک روش ساده است، اما ارزش آن را دارد که ابتدا دستورالعمل های اصلی چاپگر خود را قبل از برداشتن کارتریج موجود بررسی کنید. هنگامی که کارتریج جوهر افشان موجود برداشته شد، به دنبال شماره مرجع سازنده روی خود کارتریج باشید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا کارتریج جایگزین مناسب را پیدا کنید. یا نام تجاری و شماره مدل چاپگر خود را یادداشت کنید، زیرا می‌توان از آن برای یافتن کارتریج مناسب برای چاپگر خود نیز استفاده کرد.

ابزار جوهر و تونر یاب Euroffice پیدا کردن جوهر یا کارتریج تونر مناسب را آسان می‌کند. هنگامی که جزئیات کارتریج یا چاپگر خود را ارسال کردید، لیستی از کارتریج‌های سازگار را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی برگه «چاپگر من» ، جزئیات چاپگر خود را برای مراجعات بعدی ذخیره کنید. هنگامی که در حال تعویض جوهر یا کارتریج تونر هستید، مجدداً ارزش آن را دارد که دستورالعمل های چاپگر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارتریج را به درستی نصب کرده اید و مطمئن شوید که همچنان تحت پوشش ضمانت هستید.

بهترین مارک‌های کارتریج جوهرافشان

اکنون که با کارتریج جوهرافشان به طور کامل آشنا شده­اید، بد نیست بررسی کوتاهی از بهترین مارک‌های کارتریج نیز داشته باشیم. آشنایی با این برندها می‌تواند در هنگام خرید کمک بزرگی برای شما باشد:

  • کارتریج hp

کارتریج‌های جوهری اچ پی HP (Hewlett Packard) برای چاپگرهای جوهرافشان شامل طیف وسیعی از جوهر جوهرافشان Business، جوهر HP Deskjet و جوهر HP Photosmart است. کارتریج‌های لیزری اچ پی در پرینترهای لیزری تجاری و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند و طیف کارتریج های لیزر جت آنها پرینترهای لیزری سیاه و سفید و رنگی را پوشش می‌دهد.

 

کارتریج hp

 

  • کارتریج canon

چاپگرهای جوهرافشان کانن برای مصارف خانگی یا مشاغل کوچک مناسب هستند و محدوده کارتریج جوهرافشان کانن شامل جوهر Canon Pixma، جوهر Canon Bubble Jet و جوهر Canon Selphy و همچنین کارتریج‌های جوهر برای سایر چاپگرهای جوهرافشان نیز استفاده می شود. چاپگرهای لیزری Canon برای استفاده در دفاتر یا موسسات آموزشی بزرگ‌تر طراحی شده‌اند و طیف تونر لیزری شامل جوهر i-SENSYS، جوهر LaserShot و جوهر LaserBase است.

 

کارتریج canon

 

  • کارتریج Epson

اپسون یک تولیدکننده کلیدی چاپگر است و به همین دلیل مجموعه زیادی از کارتریج های جوهرافشان و لیزری را ارائه می‌دهد. در طیف جوهرافشان کارتریج‌هایی برای چاپگرهای Epson Stylus و Epson PictureMateوجود دارد، اما ازآنجایی‌که آنها در سری‌های مختلف عرضه می‌شوند، توصیه می‌کنیم پشت چاپگر خود را برای شماره مدل بررسی کنید تا بتوانید کارتریج جوهر اپسون مناسب دستگاه خود را پیدا کنید. برای پرینترهای لیزری اپسون، کارتریج‌های تونر Epson AcuLasre و Epson EPL برای دو مدل اصلی چاپگر لیزری آنها وجود دارد. مجدداً این مدل‌ها در سری‌های مختلف عرضه می‌شوند، بنابراین کد کارتریج موجود یا شماره مدل چاپگر را بررسی کنید تا به شما در یافتن کارتریج لیزری مناسب کمک کند.

 

کارتریج Epson

 

جمع‌بندی

اگر بخواهیم جمع‌بندی کوتاهی از این مقاله داشته باشیم، باید گفت همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله یادگرفتنم که کارتریج جوهرافشان یکی از اصلی‌ترین عنصرهای یک چاپگر است که برای چاپگر اسناد به کارتریج‌های جوهر نیازمند است. همچنین یاد گرفتیم که برای تعویض و بازیافت کارتریج جوهر الزامی است که دفترچه یادداشت چاپگر مدنظر را مطالعه کنیم. ناگفته نماند که در این مقاله بررسی معروف‌تری مارک‌های کارتریج نیز پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری