درام دستگاه کپی چیست؟

درام دستگاه کپی چیست؟

درام دستگاه کپی یکی از اصلی‌ترین اجزایی است که در ساختار این دستگاه‌ها وجود دارد. این درام بر روی دستگاه‌های پرینت نصب می‌شود و وظیفه‌ی انتقال جوهر و پودر تونر بر روی کاغذ را بر عهده دارد. این درام برای هر کدام از دستگاه‌های پرینت، به صورت مجزا تهیه می‌گردد. زمانی که درام دستگاه فتوکپی با اختلال مواجه شود، ممکن است دستگاه کپی به خوبی کار نکند و همین امر باعث شود که افراد به خدمات نمایندگی تعمیر درام نیاز پیدا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با درام دستگاه کپی آشنایی پیدا کنید.

درام دستگاه کپی به عبارت ساده

در پاسخ به این سوال که درام دستگاه کپی چیست باید بگوییم که درام دستگاه کپی نوعی درام است که شکلی استوانه‌ای دارد و طول آن هم اندازه‌ی طول فوم رول، کارتریج و بلید کارتریج می‌باشد. در واقع اساس و پایه‌ی کار درام‌ها، همان حساسیت نوری و خاصیت رسانای الکتریکی این وسیله‌ها است که دوام آن را افزایش می‌دهد. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که اصلا نحوه‌ی کار درام به چه صورت است. در اینجا باید بگوییم که این درام پس از این که توسط لپتاپ و کامپیوتر تصویر را می‌خواند، اطلاعات تصویر را به صورت غلتکی به ورق مربوطه منتقل می‌کند.

خود درام دارای بار الکتریکی مثبت است. این درام بار الکتریکی تصاویر لیزری شما را تغییر می‌دهد و تونرهای شارژی که در این قسمت‌ها وجود دارند را به خود جذب می‌کند. پس از این که سطح کاغذ شارژ می‌شود، پودر تونر ذوب می‌شود و به سطح بنر می‌چسبد. ‌پس از آن تونر تمیز می‌شود و تصویر به سطح مورد نظر منتقل می‌گردد.

 

اهمیت وجود درام در دستگاه‌های کپی

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا وجود درام دستگاه کپی در ساختار این دستگاه‌ها از اهمیت برخوردار است. همان طور که گفتیم، درام دستگاه کپی دارای یک وظیفه‌ی خاص است و این وظیفه هم این است که تصویر را از نرم افزار به روی کاغذ منتقل کند. حال خودتان فکر کنید. اگر درام در دستگاه کپی وجود نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟! بدون شک عدم وجود درام با عدم شکل گیری تصویر بر روی کاغذ و سطح مورد نظر مساوی است. به همین علت، اغلب اوقات درام دستگاه کپی را سرویسکاری می‌کنند و عملکرد آن را کنترل می‌نمایند تا این درام با مشکل مواجه نشود.

بد نیست بدانید که این درام‌ها در تمامی دستگاه‌های کپی وجود دارند و در مواقعی که ممکن است با اختلال مواجه شوند، عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهند. حال که شما اهمیت درام ‌ها را فهمیدید، باید پس از بروز اختلال در این قطعات سریعا به تعمیر آن بپردازید تا متحمل هزینه‌های بالای تعویض درام نشوید.

 

کاربرد درام در دستگاه کپی چیست؟

همان طور که گفتیم، درام دستگاه کپی یکی از وسیله‌هایی است که در زمره‌ی اصلی‌ترین اجزای دستگاه کپی طبقه بندی می‌شود. این درام نقش انتقال دهنده‌ی تصویر از پرینتر به روی سطح چاپ نهایی را بر عهده دارد و با شفافیت بالا، بهترین تصاویر و متون را به چاپ می‌رساند. این درام از جنس سلنیوم تولید شده است و نسبت به نور حساس است. پوشاننده‌هایی که بر روی این درام به کار گرفته می‌شوند، دارای رساننده‌های الکتریکی هستند.

 

6 نشانه خرابی درام دستگاه کپی

 

6 نشانه خرابی درام دستگاه کپی

خرابی درام یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که ممکن است گریبانگیر هر دستگاه کپی بشود. حال ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که به دنبال نشانه‌های خرابی درام دستگاه کپی هستید. این نشانه‌ها در ادامه ذکر شده‌اند:

۱. خط عمودی نازک و مستقیم در طول صفحه:

اگر شما بر روی صفحات چاپ شده مشاهده کردید که چندین خط نازک به وجود آمده است، باید بدانید که درام این دستگاه با اختلال مواجه شده است. در چنین مواقعی خراشیدگی‌هایی جزئی بر روی درام به وجود می‌آیند که این خراشیدگی‌ها ناشی از برخورد درام با یک جسم دیگر در ساختار پرینتر است.

۲. تکرار نقطه‌هایی با فاصله مساوی:

اگر مشاهده کردید که دستگاه کپی شما نقطه‌هایی را با فاصله‌ی مشخص کپی می‌کند، باید بدانید که درام این دستگاه با مشکل مواجه شده است. خشک شدن تونر روی درام و به وجود آمدن خراشیدگی در سطح درام عواملی هستند که این مشکل را به وجود می‌آورند.

۳. تکرار نقاط به صورت افقی بر روی صفحه:

اگر چنین نقاطی را بر روی صفحه مشاهده کردید، باید بدانید که pcr دستگاه کپی شما با مشکل مواجه شده است. این نقاط به صورت یک نوار ثابت در سر تا سر این صفحات مشاهده می‌شوند.

4. مشاهده اثر تایر خاکستری:

اگر پوششی که بر روی درام قرار گرفته است نازک شود، درام دستگاه کپی با اختلال مواجه خواهد شد.

۵. خطوط نازک در صفحه با فاصله‌ای مساوی یا متفاوت:

گاهی اوقات نیز ممکن است که پوشش opc این دستگاه‌ها با اختلال مواجه شود و این خطوط را به وجود بیاورد. در حقیقت خطوط نازک این چنینی زمانی بر روی کاغذ چاپ می‌شوند که وایپر بلید در حالت استراحت است.

۶. اتصال لکه‌های تونر در سر تا سر صفحه:

اگر درام دستگاه کپی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، پوشش اصلی خود را از دست می‌دهد و ممکن است لکه‌های تونر را به یکدیگر اتصال دهد. این لکه‌ها معمولا ۴ عدد هستند که در هر نوبت چاپ، بر روی سطح مورد نظر دیده می‌شوند.

 

زمان تعویض درام دستگاه کپی، چه زمانی است؟

چنانچه شما کاربران عزیز در کیفیت عملکرد دستگاه‌های کپی مشکلی را مشاهده کردید، باید درام‌های موجود در این دستگاه‌ها را تعویض کنید. از جمله این موارد می‌توانیم به بوجود آمدن نقاط غیر عادی بر روی صفحات چاپ شده اشاره کنیم‌. علاوه بر این، افراد معمولا پس از سه بار شارژ کردن کارتریج دستگاه کپی درام آن را نیز تعویض می‌کنند تا کارایی این دستگاه‌ها را بهبود دهند.

گاهی اوقات ممکن است تونر از درام جدا باشد که در این صورت نیازی به تعویض هر دو نیست بلکه تنها قطعه‌ی معیوب تعویض می‌گردد اما در مواقعی ممکن است که تونر و درام به هم متصل باشند که در صورت معیوب شدن یکی از آن‌ها، باید هر دو را عوض کنید.

 

آیا درام دستگاه کپی قابل تعمیر است؟

 

آیا درام دستگاه کپی قابل تعمیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. درام‌های دستگاه کپی هم مانند هر قطعه‌ی دیگری که در ساختار این دستگاه‌ها وجود دارد، گاهی اوقات با اختلال مواجه می‌شوند. این درام‌ها در صورت مواجه شدن با مشکل یا باید تعویض شوند و یا باید تعمیر گردند که اکثر افراد راه اول یعنی تعویض درام را انتخاب می‌کنند چرا که این راه، هزینه‌ی کمتری دارد ‌ کارایی دستگاه‌های کپی را بهبود می‌دهد. بنابراین بهتر است شما از مشاوران زبده و تعمیرکاران باتجربه در این زمینه کمک بگیرید تا اگر نیاز به تعویض درام است، سریعا آن را تعویض کنید. در غیر این صورت، با تعمیرات جزئی می‌توانید حیاتی دوباره به درام موجود در دستگاه‌های کپی ببخشید و عملکرد آن‌ها را بهبود دهید.

 

تعویض و تعمیر درام‌های موجود در پرینتر

حال که عوامل خرابی درام دستگاه کپی را شناسایی کردید، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که در صورت بروز نشان‌های این چنینی، چگونه این دستگاه را تعمیر کنیم. به طور کلی باید بگوییم که درام دستگاه‌‌های کپی اگر توسط افرادی چه اطلاعات کافی را در این زمینه ندارند تعمیر شوند، ممکن است بسوزند و یا دیگر کار نکنند. معمولا به دلیل این که درام‌ها از نظر قیمت در سطح متعادلی قرار گرفته‌اند، به جای تعمیر کردن آن‌ها، آن‌ها را تعویض می‌نمایند. تعویض این درام‌ها علاوه بر این که بسیار مقرون به صرفه است، بسیار ساده و سریع هم انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که عمده‌ترین مشکلاتی که در درام دستگاه فتوکپی به وجود می‌آیند، به قرار گرفتن درام در معرض نور خورشید مربوط می‌شوند. علاوه بر این، اگر درام شما با آلودگی همراه باشد یا گرد و غبار سطح آن را اشغال کرده باشد، ممکن است عملکرد مناسبی را از خود نشان ندهد که در چنین شرایطی به تعمیرات درام نیاز است.

 

برای افزایش طول عمر درام چه باید کرد؟

اگر شما از نکاتی که در زمینه‌ی نگهداری از درام دستگاه کپی تدوین شده‌اند باخبر باشید، می‌توانید با استفاده‌ی صحیح از این درام‌ها عمر آن‌ها را افزایش دهید. برخی از نکات مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرند، عبارتند از:

  • توجه داشته باشید که درام این دستگاه‌ها بسیار حساس است. از این رو ممکن است یک دست زدن کوچک به ساختار آن آسیب برساند. پس از دست زدن به این درام خودداری کنید.
  • گرما، نور خورشید و حرارت از جمله دشمنان درام‌های دستگاه کپی به شمار می‌آیند. این درام‌ها را از عوامل مخرب این چنینی دور کنید.
  • میزان دمای محیطی که پرینتر را در آن قرار داده‌اید باید متعادل باشد.
  • برای تمیز کردن درام از روغن‌ها و چربی‌ها استفاده نکنید چرا که این چربی‌ها ممکن است شیارهای موجود در درام را بپوشانند و از رسیدن نور به ساختار درام جلوگیری کنند.
  • حتما حتما سرویس‌های دوره‌ای درام دستگاه‌ کپی و پرینتر را به یک فرد ماهر در این زمینه بسپارید.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد درام دستگاه کپی، نشانه‌های خرابی آن و تعمیر و تعویض این درام‌ها با شما صحبت کردیم. درام دستگاه کپی یک قطعه‌ی اصلی و جدا نشدنی از دستگاه کپی است که وظیفه‌ی انتقال تصویر بر روی کاغذ را دارد. اهمیت این قطعه در این دستگاه‌ها تا حدی است که بدون وجود آن‌ انجام فرآیندهای چاپ بر روی کاغذ با مشکل مواجه خواهد شد. کاربردهای درام نیز بسیار گسترده هستند. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاع از ساختار درام این دستگاه‌ها و نحوه‌ی عملکرد آن می‌توانید با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری