چاپ ریسوگراف چیست؟

صنعت چاپ یکی از صنایعی است که امروزه نیاز به آن بیش از پیش حس می‌شود. این صنعت نه تنها در مصارف و انجام فرآیند چاپ صنعتی و اداری کاربرد دارد بلکه به قلب مصارف خانگی هم رخنه کرده است و در کلیه‌ی امور به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل پیشرفت‌های روز افزونی را در این صنعت شاهد هستیم. حال در صنایع چاپ انواع گوناگونی از چاپگرها و چاپ‌ها وجود دارند که چاپ ریسوگراف یکی از آن‌ها است. ریسوگراف در حقیقت نوعی چاپ نیست بلکه نوعی شرکت تولیدی است که بعدها نام خود را بر روی فرآیندهای چاپ خود گذاشته است. این شرکت ژاپنی نوع چاپ خود را داپلیکیشن نامیده است؛ اما ریسوگراف از اصلی‌ترین نام‌های این نوع از چاپ به شمار می‌آید. اگر شما هم قصد آشنا شدن با این نوع از چاپ را دارید، با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

 

چاپ ریسوگراف چیست؟

چاپ ریسوگراف جزو آن دسته از چاپ‌هایی است که نام خود را از برندهای معروف گرفته است. در واقع این نوع از چاپ دستگاه‌های تولیدی خود را از شرکت ریسوگراف ژاپنی دریافت می‌کرده است و به همین دلیل نام این برند را در بر گرفته است. سیستم‌هایی که برای چاپ ریسوگراف به کار گرفته می‌شوند، سیستم‌هایی پیشرفته و مدرن هستند که از تکنولوژی‌های بروز بهره‌مند شده‌اند. دستگاه‌های ریسوگراف در مدت زمان کوتاه، مقیاس‌های گسترده‌ای از چاپ را انجام می‌دهند و کیفیت بالایی را هم برای انجام این فرآیند در نظر می‌گیرند.

به طور کلی چاپ ریسوگراف یک سری مزایای خاص دارد و کاربردهای منحصر به فردی را هم از خود به نمایش می‌گذارد. این نوع از چاپ دستگاه‌های گوناگونی دارد و می‌تواند فرآیند‌ چاپ را بر روی انواع و اقسام اوراق، بنرها و … پیاده سازی کند. بنابراین مقرون به صرفه‌ترین چاپ باکیفیتی که امروزه انجام می‌شود، چاپ‌هایی است که با دستگاه ریسوگراف روی کار می‌آیند.

 

اهمیت چاپ ریسوگراف

دستگاه‌های ریسوگراف برای اولین بار در کشور ژاپن و در شرکتی نامدار و پیشرفته به نام ریسو کاگاکو تولید شده و به بازار صنایع چاپ ارائه شدند. این دستگاه‌ها چندین نوع فناوری را با هم ترکیب کرده بودند تا بتوانند یک عملکرد ویژه و منحصر به فرد را از خود به نمایش بگذارند. نحوه‌ی چاپ در این دستگاه‌های پیشرفته به این صورت است که متن یا تصویری که شما مد نظر دارید بر روی استنسیل و مستر به وجود می‌آید. یعنی اسکنرهای دقیقی که در ساختار این دستگاه‌ها جای گرفته‌اند، نسخه‌ای را برای چاپ آماده می‌کنند و آن را به استنسیل دستگاه چاپ می‌فرستند. در اینجا استنسیل روی درام دستگاه چاپ ریسوگراف قرار می‌گیرد و سپس تیراژهای بالایی از چاپ را به وجود می‌آورد. به همین دلیل چاپ ریسوگراف را بهترین گزینه‌ی انتخاب برای چاپ تعداد بالا می‌دانند.

البته این را هم بدانید که دستگاه‌های ریسوگراف در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که‌ کاربردهای هر کدام از این دستگاه‌ها با توجه به سایز آن‌ها متفاوت است. اکثر اوقات، دستگاه‌های چاپ ریسوگراف کاغذهایی با سایز a4 را به چاپ می‌رسانند؛ اما مدل‌های حرفه‌ای‌تر این دستگاه‌ها قابلیت این را دارند که‌ کاغذهایی با ابعاد بزرگتر را هم به چاپ برسانند. به طور کلی دستگاه چاپ ریسوگراف در میان دستگاه کپی و دستگاه افست قرار می‌گیرند. اگر سفارش چاپی از حجم دستگاه‌های فتوکپی بیشتر و از حجم دستگاه‌های افست کمتر باشد، ریسوگراف را بهترین گزینه برای به اتمام رساندن این چاپ می‌دانند. از این رو بسیار اهمیت دارد که در صنایع مختلف چاپ و در مکان‌های گوناگون از این دستگاه‌ها بهره گرفته شود.

 

نحوه کار دستگاه چاپ ریسوگراف

 

نحوه کار دستگاه ریسوگراف

سفارشاتی که با استفاده از دستگاه‌های چاپ ریسوگراف به چاپ می‌رسند، اغلب اوقات تک رنگ هستند. این سفارشات در برخی موارد ویژه به دو رنگ نیز تغییر پیدا می‌کنند. در اصل اگر بخواهیم نحوه‌ی کار ریسوگراف را برای شما شرح دهیم، می‌گوییم که این دستگاه‌ها، یک دستگاه مکانیکی هستند که عملکرد آن‌ها به صورت ۱۸۰ درجه با سایر دستگاه‌های کپی متفاوت است. ریسوگراف سرعت بالایی دارد، به صورت دیجیتال کار می‌کند و عمر آن نسبت به سایر دستگاه‌های چاپ بیشتر است. با این وجود، عملکرد این دستگاه‌ها را به سه بخش کلی تقسیم می‌کنند:

  • اسکن کردن:

یکی از اقدامات اولیه‌ی ریسوگراف برای انجام چاپ، اسکن کردن است. تا زمانی که تصاویر، اشکال و متون مورد نظر شما اسکن نشوند، امکان چاپ آن‌ها فراهم نخواهد شد. این دستگاه‌های هوشمند در سریعترین زمان ممکن فرآیند اسکن را انجام می‌دهند و این تصاویر و متون را به مرحله‌ی بعد ارسال می‌کنند.

  • انتقال دقیق تصویر:

پس از اتمام فرآیند اسکن، دستگاه‌های کپی به انتقال دقیق تصویر می‌پردازند. این انتقال بر روی درام‌ها انجام می‌پذیرد و اگر کمی اختلال داشته باشد، ممکن است تصویر نهایی را به خوبی به اشتراک نگذارد. بنابراین این بخش از عملکرد دستگاه‌های ریسو را مهم‌ترین بخش می‌دانند.

  • چاپ با سرعت بالا:

پس از این که تصاویر اولیه شناخته شدند و مراحل اسکن و شناخت را طی کردند، به چاپ در تیراژهای بالا می‌رسند. در این مرحله از چاپ با استفاده از دستگاه‌های ریسوگراف، دیگر نیازی به دخالت دست نیست چرا که تنظیمات اولیه‌ی این دستگاه‌ها به صورت خودکار فرآیند چاپ را به انجام می‌رسانند.

 

ویژگی‌های چاپ ریسوگراف

چاپ ریسوگراف چاپی است که از آن در چاپ انواع تراکت‌های تبلیغاتی، چاپ سربرگ‌های اداری، چاپ پاکت‌های نامه، چاپ کتاب تک رنگ و چاپ فاکتور سر نسخه استفاده می‌شود. این نوع از چاپ دارای ویژگی‌های زیادی به شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از چاپ، چاپ با سرعت بسیار بالا است. به طور کلی این نوع چاپ را رکورددار سرعت بالاترین چاپ در دنیا می‌دانند.
  • در این نوع از چاپ، چاپ بر روی یک صفحه از کاغذ انجام می‌شود چرا که به دلیل به وجود آمدن سایه در آن روی کاغذ، امکان استفاده کردن از طرف دیگر کاغذ وجود ندارد.
  • این دستگاه انواع کاغذهای ۶۰ گرمی تا ۶۰۰ گرمی را چاپ می‌کند. سایر کاغذهایی که از این وزن مشخص، وزنی کمتر یا بیشتر دارند، برای انجام چاپ مناسب نیستند.
  • از نظر کیفیت کار باید بگوییم که این نوع از چاپ بسیار باکیفیت است. البته این کیفیت تا حد زیادی به موادی که در چاپ ریسوگراف به کار گرفته می‌شوند هم وابسته است اما در کل ریسوگراف را جزو برترین چاپگرها از نظر کیفیت و ظرافت می‌دانند.

 

کاربردهای چاپ ریسوگراف

 

کاربرد چاپ ریسوگراف

  • زمانی که قرار است شما از یک صفحه‌ی مشخص به اندازه‌ی ۲۰۰ ورق یا بیشتر چاپ کنید، ریسوگراف به کمک شما می‌آید و این کار را در سریعترین حالت ممکن انجام می‌دهد. این نوع از چاپ به دلیل این که مستر را در ساختار خود نگه نمی‌دارد، باید از همان ابتدا طوری تنظیم شود که از یک ورق مشخص چندین و چند بار چاپ کند.
  • سرعت بالای این دستگاه‌ها باعث شده است که انواع چاپخانه‌ها از آن‌ها بهره ببرند.
  • به طور معمول در شرایطی که فردی بودجه‌ی کافی برای انجام چاپ‌هایی با مقیاس بزرگ نداشته باشد. می‌تواند از این نوع از چاپ استفاده کند. البته این را بدانید که این نوع از چاپ نهایتا می‌تواند دو رنگ را برای انجام این فرآیند به کار بگیرد. پس برای انجام چاپ‌های رنگی استفاده از دستگاه چاپ ریسو چندان مناسب نیست.
  • اغلب اوقات از این دستگاه‌ها برای انجام چاپ بر روی ساک‌های دستی، چاپ پاکت‌های نامه، چاپ فاکتور، چاپ تراکت و چاپ سربرگ استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد چاپ ریسوگراف و ویژگی‌ها و مزایایی که این چاپ دارد، با شما صحبت کردیم. چاپ ریسوگراف در واقع نام خود را از برند ژاپنی تولید دستگاه‌های مورد نیاز در این نوع از چاپ گرفته است و در کشور ما هم با همان نام ریسو معروف شده است. اغلب اوقات برای انجام چاپ‌های سریع با تیراژهای بالا از این نوع از دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها دوام زیادی دارند، برای انجام امور مختلف صنعتی، اداری و یا حتی تجاری و خانگی به کار گرفته می‌شوند و از نظر کیفیت چاپ هم در سطح مطلوبی قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد این نوع از چاپ را از ما دریافت کنید. آن هم با یک تماس کوچک!

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه برای “چاپ ریسوگراف چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری