تفاوت جوهر دای و جوهر پیگمنت چیست؟

تفاوت جوهر DYe و جوهر پیگمنت

امروزه پرینترهای جوهر افشانی که در بازار وجود دارند، با قیمت مقرون به صرفه به فروش می‌رسند اما خرید کارتریج برای این پرینترها ممکن است با هزینه‌های بالایی همراه باشد. با این حال، زمانی که صحبت از خرید کارتریج پرینتر می‌شود، تصمیم گیری مشکل می‌شود چرا که‌ گزینه‌های انتخاب در این زمینه بسیار زیاد هستند. از سوی دیگر، مطرح شدن تفاوت‌هایی که بین جوهرهای مختلف وجود دارد، می‌تواند این پیچیدگی در انتخاب را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است که شما کارتریج‌ها را بشناسید و با توجه به تفاوت بین جوهرهای به کار رفته در یک کارتریج، بهترین چاپ را به عمل بیاورید. جوهرهای پیگمنت و دای جزو متداول‌ترین جوهرهایی هستند که امروزه به کار گرفته می‌شوند. ما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت را با شما بررسی کنیم.

 

کارتریج‌های مبتنی بر جوهر پیگمنت و جوهر دای

پیش از این که شما را با تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت آشنا کنیم، باید بدانیم که کارتریج‌های مبتنی بر این دو جوهر، چه کارتریج‌هایی هستند. کارتریج‌هایی که از جوهر پیگمنت برای طراحی و چاپ تصاویر و اشکال مختلف بر روی بنر استفاده می‌کنند، اغلب دارای ذرات ریزی هستند که این ذرات را به صورت مایع به هد پرینتر انتقال می‌دهند. این نوع از کارتریج‌ها گازهای طبیعی و اشعه‌های ماوراء بنفش را از بین می‌برند و اثرات این اشعه‌ها بر روی چاپ را خنثی می‌کنند. چاپ‌هایی که با کارتریج پیگمنت انجام می‌شوند، مقاومت بالایی دارند و در دراز مدت هم‌ کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

و اما کارتریج‌های Dye! این نوع از کارتریج‌ها علاوه بر این که هزینه‌های چاپ را کاهش می‌دهند، کیفیت چاپ را تا حد زیادی بالا می‌برند و از این نظر حائز اهمیت هستند. کارتریج جوهر افشان با جوهر دای اغلب روشنایی دامنه را بیشتر می‌کنند و با تنوع رنگی خود، یک طرح جذاب را بر روی بنر به وجود می‌آورند. این کارتریج‌ها از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در چند سال اخیر هم توجه زیادی به این نوع از کارتریج‌ها شده است.

 

جوهر پیگمنت چیست؟

 

جوهر پیگمنت چیست؟

برای این که تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت را بشناسید، ابتدا باید به صورت جداگانه هر کدام از این جوهرها را بررسی کنید. جوهر پیگمنت به جوهری گفته می‌شود که حالت مایع ندارد. این نوع از جوهرها اغلب اوقات به صورت پودری و خشک به فروش می‌رسند و با ترکیب شدن با آب، فرآیند چاپ را ممکن می‌کنند. این نوع از جوهر موجود در کارتریج‌ها قیمت ارزانی ندارند اما می‌توانیم بگوییم که قیمت آن‌ها چندان گران هم نیست بلکه در سطح متعادل قرار گرفته است. جوانب مثبت و منفی پیگمنت‌های تازه وارد باعث شده است که کاربرد این نوع از جوهرها نسبت به قبل افزایش پیدا کند.

 

مزایای جوهر پیگمنت چیست؟

جوهرهای پیگمنت جزو آن دسته از جوهرهایی هستند که مزایا و معایب زیادی دارند. این نوع از جوهرها اگرچه جذب بالایی دارند و مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهند اما معایبی نیز دارند که ممکن است در تصمیم گیری مشتری برای خرید جوهر پیگمنت مؤثر باشند. قیمت این جوهرها گران است، این جوهرها با همه‌ی هدهای موجود در پرینتر سازگاری ندارند و همچنین این جوهرها درخشندگی کمتری دارند. با این حال، مزایای این جوهرها بیش از هر چیزی مورد توجه است. کیفیت بالا، پایداری زیاد و دوام نسبتا خوب از جمله این مزایا است که در ادامه تشریح می‌شود:

  • مقاومت در برابر آب:

همه‌ی ما می‌دانیم که آب یکی از اصلی‌ترین دشمنانی است که می‌تواند اسناد به چاپ رسیده و تصاویر چاپ شده را از بین ببرد؛ اما یکی از ویژگی‌های جوهر پیگمنت که همان مقاومت در برابر آب است، این مشکل را به صورت کامل از بین برده است. این جوهرها یک لایه‌ی مقاوم در برابر آب دارند که می‌توانند از محتویات چاپ شده بر روی بنر به خوبی محافظت کنند. البته این به این معنی نیست که شما این محتویات را در تماس با آب قرار دهید بلکه باید تا حد ممکن آن‌ها را از تماس با آب دور کنید. جوهرهای پیگمنت نه تنها در برابر آب بلکه در برابر سایر حلال‌هایی که به اسناد و مدارک و اوراق آسیب می‌رسانند، بسیار مقاوم هستند.

  • پایداری رنگ:

یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایایی که جوهرهای پیگمنت دارند این است که می‌توانند به خوبی رنگ خود را حفظ کنند و در دراز مدت در همان حالت اولیه باقی بمانند. این مزیت از محو شدن رنگ‌ها هم جلوگیری می‌کند و از بنر در برابر منابع نوری آسیب رسان محافظت می‌کند. این را بدانید که اگر می‌خواهید عمر بنرهایی که با جوهر پیگمنت طراحی شده‌اند را افزایش دهید، بهتر است آن‌ها را به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

  • کیفیت ماندگار:

 برخی از جوهرهایی که در کارتریج‌های پیگمنت به کار گرفته می‌شوند، ویژگی کوالیتی آرشیو را درون‌ خود جای داده‌اند. این ویژگی باعث می‌شود که ماندگاری این جوهرها افزایش پیدا کند. به همین دلیل در اغلب اوقات افرادی که می‌خواهند عکس‌های چاپ شده‌ی خود را به فروش برسانند و یا اسناد مهمی را در قسمت بایگانی قرار دهند، از این اسناد استفاده می‌کنند. جوهرهای پیگمنت در دراز مدت ساختار خود را حفظ می‌کنند و این می‌تواند برترین مزیت این جوهرها به شمار بیاید و خیال هر فردی را از انتخاب این جوهرها راحت کند!

 

جوهر دای چیست؟

 

جوهر دای چیست؟

جوهر دای نوعی جوهر قدیمی است که به صورت مایع در کارتریج‌ها ریخته می‌شود و چاپ هر شکلی را ممکن می‌کند. این نوع از جوهرها حدود ۹۵ درصد آب را درون ساختار خود جای داده‌اند و از نظر کیفیت و ماندگاری بسیار منحصر به فرد هستند.‌ جوهرهای دای طیف رنگی وسیعی دارند و انتخابی بسیار مناسب برای افرادی هستند که می‌خواهند چاپی با وضوح و کیفیت بالا داشته باشند.

جوهرهای برند دای از آن جهت حائز اهمیت هستند که می‌توانند هر گونه نقش و نگاری را به راحتی در طیف رنگی گسترده بر روی بنر به وجود بیاورند. این نوع از جوهرها اشباع رنگ بیشتری دارند و چگالی رنگ سیاه را در تصاویر شما کاهش می‌دهند. علاوه بر این، تغییر جزئی رنگ بر اساس تابش نور یکی از مسائل مهمی است که جوهرهای دای به خوبی با آن مقاومت کرده و رنگ خود را در دراز مدت حفظ می‌کنند.

مزایای جوهر دای چیست؟

جوهر دای نیز همانند جوهر پیگمنت، دارای مزایای زیادی است که باعث شده ست که از دیرباز تا کنون از این جوهرها استفاده شود. این نوع از جوهرها با تمامی پرینترها هماهنگ می‌شوند و قیمت بسیار ارزانی دارند اما متاسفانه ذرات موجود در این جوهرها اغلب اوقات در آب حل می‌شوند و مقاومت زیادی در برابر سایر حلال‌های آب گونه هم ندارند. کاهش درخشندگی بنر و عدم دوام در مدت زمان طولانی نیز از جمله معایبی است که در ساختار جوهرهای دای به چشم می‌خورند اما این‌‌ها مشتریان را از مصرف این جوهرها منع نمی‌کنند چرا که طیف بالای رنگ و قیمت ارزان این نوع از جوهرها بیش از هر چیزی مورد توجه هستند.

  • طیف وسیع رنگ:

 شما با استفاده از جوهرهای دای می‌توانید به رنگ‌های بیشتری دست پیدا کنید.‌ همین طیف رنگی بالا باعث شده است که مشتریان جوهر دای بتوانند به عمق رنگی بیشتری نسبت به جوهرهای پیگمنت دست پیدا کنند و چاپ‌های منحصر به فردی را به وجود بیاورند. به نظر می‌رسد که دلیل برتری این نوع از جوهرها همین طیف رنگی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

  • قیمت ارزان:

قیمت جوهرهای دای نسبت به سایر جوهرهایی که در دستگاه چاپگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مناسب‌تر است. همین امر باعث شده است که افراد توجه ویژه‌ای به این نوع از جوهرها بورزند.

 

تفاوت جوهر پیگمنت با جوهر دای

 

تفاوت جوهر پیگمنت با جوهر دای

حال که به صورت کامل با جوهر دای و جوهر پیگمنت و مزایا و معایب این دو جوهر آشنا شدید، لازم است که تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت را بشناسید. حلال بودن یا نبودن در آب، تمایل به سطوح، اعمال بر سطوح، قیمت، شفافیت، انتشار نور و کیفیت همه و همه‌ جزو نکاتی هستند که می‌توانند تفاوت این دو نوع از جوهر را به شما برسانند. این تفاوت‌ها در ادامه برای شما توضیح داده می‌شوند:

 

  • حلالیت در آب

از نظر حلال بودن یا نبودن در آب باید بگوییم که پیگمنت‌ها بسیار مقاوم‌تر از جوهرهای دای هستند. در واقع ترکیبات شیمیایی که در ساختار جوهر پیگمنت به کار گرفته شده است پس از این که بر روی بند قرار می‌گیرد، یک لایه‌ی محافظ را به وجود می‌آورد که می‌تواند از جوهر در مقابل هر گونه حلالی محافظت کند اما جوهرهای دای این لایه‌ی مقاوم را در ساختار خود جای نداده‌اند و از این نظر چندان کارآمد نیستند.

  • قیمت

همان طور که گفتیم، قیمت جوهرهای دای نسبت به جوهرهای پیگمنت بسیار مناسب‌تر است. شاید تصور کنید که قیمت مناسب برای خرید یک‌ جوهر خوب کافی است اما باید بگوییم که به هر میزان که این قیمت کاهش پیدا کند، بدون شک کیفیت جوهر هم کاهش پیدا می‌کند. از این امر می‌توانیم نتیجه بگیریم که جوهرهای دای از نظر کیفیت نسبت به جوهرهای پیگمنت در سطح پایین‌تری ایستاده‌اند. همین نکته باعث شده است که کیفیت چاپ جوهرهای پیگمنت بیشتر از جوهرهای دای باشد اما با این حال بسیاری از مشتریان قیمت پایین را بر کیفیت برتری می‌دهند و جوهرهای دای را برای انجام امور مربوط به چاپ انتخاب می‌کنند. حال آن که توجه به تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت از واجباتی است که باید رعایت شود.

  • تمایل به سطوح

زمانی که در زمینه‌ی تفاوت جوهر DYe و جوهر پیگمنت از لفظ تمایل به سطوح استفاده می‌شود، ممکن است بسیاری از افراد متعجب شوند که اصلا تمایل به سطوح چیست؟ منظور ما از تمایل به سطوح جوهرهای پیگمنت و دای، همان خاصیت جذب شوندگی این جوهرها است که به هر میزان که بیشتر باشد، کیفیت و کارایی بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. در اینجا جوهرهای دای بیش از جوهرهای پیگمنت جذب سطوح می‌شوند و از این نظر حائز اهمیت هستند. البته این به این منظور نیست که جوهرهای پیگمنت جذاب نیستند بلکه این جوهرها نسبت به جوهر دای، قابلیت جذب کمتری دارند.

  • اعمال بر سطوح

اعمال بر سطوح یکی دیگر از نکاتی است که می‌تواند بین جوهرهای پیگمنت و جوهرهای دای تفاوت ایجاد کند. جوهرهای دای از نظر ساختار کیفیت کمتری دارند و باید با استفاده از مواد پیوند دهنده‌ی پرقدرت شیمیایی بر روی سطوح اعمال شوند. در مقابل جوهرهای پیگمنت وجود دارند که به راحتی و با استفاده از چسب بر روی هر سطحی پیاده سازی می‌شوند و تصاویر گرافیکی موجود در نرم افزار پرینتر را به خوبی به نمایش در آورده و چاپ می‌کنند. چسبی که برای چسباندن این نوع از جوهرها به کار گرفته می‌شود، چسب بیندر نام دارد.

  • شفافیت

این را بدانید که به هر میزان که شفافیت یک جوهر افزایش پیدا کند، شاید ظاهر زیباتری داشته باشد اما مقاومت این جوهر کم است. از آنجایی که ما چندین بار در این مطلب به خدمت شما رساندیم که جوهرهای دای قیمت مناسبی دارند اما کارایی خوبی ندارند، باید بگوییم که این جوهرها شفافیت زیادی هم دارند. به همین دلیل استفاده از جوهر دای برای مصارف دراز مدت چندان مناسب نیست. در مقابل، جوهرهای پیگمنت از شفافیت کمتری برخوردار هستند و طیف رنگ کمتری دارند اما ماندگاری این نوع از جوهرها بسیار بالا است و این خود می‌تواند دلیلی برای افزایش کاربرد پیگمنت‌ها باشد. به هر حال، برای ما این مهم است که تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت را برای شما ذکر کنیم تا با شناخت بیشتری دست به خرید و استفاده کردن از هر کدام از این جوهرها بزنید.

  • انتشار نور

انتشار نور نیز یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که بین جوهر دای و جوهر پیگمنت خودنمایی می‌کند. جوهرهای دای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ نوری را از خود منعکس نمی‌کنند اما جوهرهای پیگمنت بر خلاف جوهرهای دای، از خود نور منتشر می‌کنند و درخشندگی بیشتری را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل اگر قرار است شما بنرهای تبلیغاتی یا بنرهای جذاب و تاثیر گذار را طراحی کنید، بهتر است از جوهرهای پیگمنت استفاده نمایید.

ویدیوی تفاوت جوهر دای و پیگمنت

در ویدیوی زیر نیز می توانید فرق بین جوهر dye و pigment را مشاهده کنید. در پایان می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای کار شما مناسب تر است.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد جوهر پیگمنت، جوهر دای و تفاوت جوهر Dye و جوهر پیگمنت با شما صحبت کردیم. امروزه پرینترهای مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها از نظر ساختار با دیگری فرق دارند. علاوه بر این، کارتریج به کار رفته در این پرینترها هم با سایر کارتریج‌ها متمایز است و همین امر باعث شده است که از جوهرهای متفاوتی هم برای این پرینترها و فرآیندهای چاپ استفاده شود اما مشکل اصلی اینجا است که چه جوهری می‌تواند بهترین جوهر باشد. شما با نگاه کلی به ویژگی‌های انواع مختلف جوهر و مقایسه‌ی تفاوت‌های این جوهرها می‌توانید بهترین آن‌ها را برای مصارف شخصی، صنعتی، اداری و تجاری برگزینید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری