علائم خرابی درام کارتریج

علائم خرابی درام کارتریج چیست؟ | فروشگاه الو کارتریج

امروزه پرینترها با استفاده از قطعات و تکه‌های مختلفی تولید می‌شوند که درام کارتریج یکی از همین قطعات به شمار می‌آید. حال در مواقعی ممکن است عوامل مختلف سبب به وجود آمدن خرابی در درام کارتریج شوند و چاپ چاپگر‌های امروزی را با مشکل مواجه کنند. در اینجا شما باید نحوه تعویض، زمان تعویض و دلایل مختلف تعویض و خراب شدن درام کارتریج را بشناسید و در نهایت درام کارتریج خود را عوض کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بدانیم که درام کارتریج چیست، درام کارتریج چگونه کار می‌کند، درام کارتریج بر اثر چه عواملی خراب می‌شود، علائم خرابی درام کارتریج چیست و از همه مهمتر در چه زمانی باید این درام را عوض کنیم. با ما همراه باشید.

درام کارتریج چیست؟

به طور کلی درام کارتریج نوعی میله استوانه‌ای در انواع دستگاه‌های کپی به خصوص پرینترهای لیزری است که عملکرد اصلی آن، انتقال تصویر از پردازشگر موجود در پرینتر به روی کاغذ است. در حقیقت اصلی‌ترین فرآیند چاپ در پرینتر‌ها را درام‌های موجود در آن‌ها تشکیل می‌دهند. درام در ابتدای عملکرد خود، وسیله‌ای با سطح صاف براق و بدون خط و خش است که می‌تواند نور را از جایی به جای دیگر منتقل کند. این وسیله از جنس سلنیوم تولید شده است و با حساسیت بالا به رساندن برق به قسمت‌های مختلف پرینتر  می‌پردازد. رسانا بودن و حساس بودن این وسیله به نور باعث می‌شود که این قطعه بتواند تصویر را بخواند و با بارهای الکتریکی خود، به خوبی تصاویر و متون را بر روی کاغذ به اجرا در بیاورد. می‌توانیم بگوییم که عملکرد یک پرینتر بدون استفاده از درام چندان میسر نمی‌باشد. در اینجا لازم است که شما هر از گاهی به تعویض درام موجود در کارتریج لیزری بپردازید.

 

علامت و نشانه‌های خرابی درام

 

علامت و نشانه‌های خرابی درام

از آنجایی که درام یکی از اصلی‌ترین قطعات در ماشین‌های پرینتر و چاپگر‌های اداری، خانگی و صنعتی به شمار می‌آید، علائم خرابی درام کارتریج نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده است. این نوع از قطعات پرینتری جزو آن دسته از قطعاتی هستند که ساختاری حساس دارند. تار شدن چاپ، افتادن خط‌ها و نقطه‌های اضافی بر روی اوراق چاپ شده و یا چاپ نکردن اوراق با استفاده از این نوع از چاپگرها از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند به عنوان یک علامت، خرابی درام را به شما برسانند. برخی دیگر از این مشکلات در ادامه شرح داده شده است:

  • عدم چاپ کردن اوراق توسط پرینتر

هر کدام از پرینترهایی که امروزه به کار گرفته می‌شوند، دارای سنسورهایی هستند که بر روی مصرف درام حساسیت زیادی دارند و تعداد صفحاتی را که یک درام کارتریج می‌تواند چاپ کند را محاسبه می‌کنند. بنابراین یکی از علائم خرابی درام کارتریج می‌تواند عدم چاپ کردن پرینتر باشد. اگر تعداد برگ‌های چاپ شده از تعداد استاندارد بیشتر شود، پرینتر هشدار می‌دهد و دیگر نمی‌تواند برگه‌ای را چاپ کند. در این صورت شما باید پس از شنیدن آلارم به تعویض درام کارتریج خود بپردازید. در غیر این صورت ممکن است عملیات چاپ متوقف شود.

  • تار و محو شدن برگه‌های چاپی

یکی دیگر از علائم خرابی درام کارتریج تار و محکم شدن برگه‌های چاپ شده هستند. گاهی اوقات ممکن است که برخی از نقاط برگه‌های چاپ شده کمرنگ شوند که در این صورت ترکیبات شیمیایی یک درام ممکن است تجزیه نشود و قدرت درام برای جذب تونر یا جوهر را کاهش دهد. بنابراین شما باید به تعویض درام پرینتر بپردازید تا از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید.

  • انداختن خط سیاه هنگام پرینت

یکی از مهمترین علائم خرابی درام کارتریج، انداختن خط سیاه بر روی اوراقی است که پرینت گرفته می‌شوند. بیشتر پرینتر‌های امروزی دارای وایرهای بلند هستند که وظیفه پاک کردن تونرهای اضافی و جوهرهای خشک شده بر روی کارتریج را دارند اما ممکن است در برخی اوقات این کارتریج‌ها خراشیدگی را تجربه کنند و یا سطح صاف خود را از دست بدهند. در این صورت خطوط عمودی و نازک بر روی صفحه‌های پرینت گرفته شده به وجود می‌آید که این امر می‌تواند خراب شدن درام را به شما اطلاع دهد و به شما برساند که زمان تعویض درام فرا رسیده است.

  • بی‌کیفیت بودن چاپ

یکی دیگر از علائم خرابی درام کارتریج، بی کیفیت بودن چاپ است که در نتیجه آن چاپ تصاویر و متون به صورت نیمه انجام می‌شود. در این صورت اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که درام آن را تحت بررسی قرار دهید و سپس در صورت کثیف بودن آن را پاک کنید. از آنجایی که تعمیر درام امکان ‌پذیر نیست، شما باید هزینه‌های خرید درام جدید را متحمل شوید و برای افزایش کیفیت چاپ، درام جدیدی را خریداری نمایید.

دلایل تعویض درام کارتریج

پس از این که دانستید که علائم خرابی درام کارتریج چیست، باید با دلایل تعویض آن هم آشنایی پیدا کنید. در واقع زمانی که برای اولین بار کارتریج اصلی را شارژ می‌نمایید و یا زمانی که درام موجود در کارتریج را زخمی می‌بینید، لازم است که این درام را تعویض نمایید. همچنین اگر حجم کار یک پرینتر در یک بازه زمانی خاص بالا باشد، تاثیر مستقیمی بر روی درام دارد و باید این درام تعویض گردد. علاوه بر این، باید بدانید که درام کارتریج در صورت ضعیف بودن می‌توانند کیفیت چاپ را کاهش دهند.

 

چگونه درام کارتریج را عوض کنیم؟

 

چگونه درام کارتریج را عوض کنیم؟

برای این که بتوانید پس از شناخت علائم خرابی درام کارتریج به تعویض این درام بپردازید، ابتدا باید کارتریج را که نحوه باز شدن آن در هر پرینتری با دیگر پرینترها متفاوت است، باز کنید. در صورتی که کارتریج را به شکل درست و بر اساس اصول مربوطه باز نکنید، ممکن است به صورت کلی در ساختار پرینتر خود مشکل به وجود بیاورید. یکی از دلایل سرریز شدن جوهر یا پودر تونر در کارتریج این است که به خوبی باز و بسته نمی‌شود.

پس از این که کارتریج را باز کردید، درام آن را می‌بینید. حال باید به آرامی درام را باز کنید و درام دیگری را جایگزین آن نمایید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات درام کارتریج، حساسیت بالای آن است که می‌تواند خطاهایی را در چاپ به وجود بیاورد. سعی کنید که آن را فشار ندهید و حتی یک ضربه هم به ساختار آن وارد نکنید. این را بدانید که قیمت درام کارتریج با توجه به کیفیت این نوع از قطعات و ساختار آن‌ها متفاوت است. پس اگر با کیفیت‌ترین درام را می‌خواهید، باید هزینه زیادی را هم پرداخت نمایید.

زمان تعویض درام کارتریج

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که زمان تعویض درام کارتریج چه زمانی است. زمانی که در پرینتر چاپ به خوبی انجام نمی‌شود یا کیفیت چاپ کاهش می‌یابد، باید درام تعویض شود. شاید در اینجا تصور کنید که مشکل از پرینتر است و باید با تعمیر کیفیت چاپ را افزایش دهد. در صورتی که این کار نیاز نیست. در اینجا باید شما درام را با هزینه‌ای مطلوب خریداری و تعویض کنید تا بتوانید کیفیت چاپ را افزایش دهید. این را هم بدانید که انواع مختلفی از درام‌ها در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای نوعی از چاپگر مفید هستند و زمان ماندگاری خاصی هم دارند، جزو قطعاتی هستند که نمی‌تواند تعمیر شود. بنابراین در صورت اختلال پیدا کردن باید حتماً تعویض کرد.

کلام پایانی

ما در این مطلب در مورد علائم خرابی درام کارتریج با شما صحبت کردیم. امروزه درام کارتریج را نوعی قطعه لوله‌های استوانه‌ای شکل می‌دانند که یک قطعه اساسی و مهم در ساختار پرینترها است. این نوع از قطعات به دلیل این که نیاز به تعمیر شدن ندارند و قابلیت تعمیر شدن هم ندارند، باید حتما تعویض گردند. افراد باید پس از استفاده از پرینترها از نحوه تعویض و زمان تعویض درام باخبر باشند و در زمان مربوطه، آن را تعویض نمایند. علاوه بر این، شناخت علائم خرابی درام کارتریج نیز می‌تواند نقش موثری در بهبود عملکرد یک پرینتر ایفا کند. شما می‌توانید هر سوالی که در رابطه دارید را از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری