آموزش تعویض کارتریج پرینتر

تعویض یا نصب کارتریج پرینتر

از آنجایی که محتویات کارتریج ها (جوهر و یا پودر تونر) بعد از مدتی استفاده تمام می شوند، باید اقدام به تعویض و یا شارژ آن ها کنیم. شما چه بخواهید شارژ کارتریج انجام دهید و چه کارتریج جدید دیگری خریداری کنید، باید بدانید چگونه کارتریج شارژ شده یا نو را به درستی در پرینتر قرار دهید و نصب کنید. 

جاگذاری کارتریج در پرینتر کار مشکلی نیست اما اگر آن را به درستی انجام ندهید با ارور در پرینتر مواجه می شوید و نمی توانید فرآیند چاپ را انجام دهید. پس با ما همراه باشید تا نحوه تعویض کارتریج در هر دو مدل پرینتر لیزری و جوهر افشان را بیاموزید.

نحوه تعویض کارتریج پرینتر

 به منظور سهولت در خروج و تعویض کارتریج پرینتر، صرف نظر از مدل و برند دستگاه، ابتدا می بایست از خاموش بودن پرینتر مربوطه اطمینان خاطر کسب کرد. در صورت عدم باز شدن درپوش کارتریج دستگاه پرینتر را ابتدا خاموش کرده و سپس با رعایت اصول ابتدایی اقدام به باز کردن درپوش پرینتر می کنیم.

کارتریج مورد نظر جهت جایگزینی، باید دارای یک سری پارامتر های استاندارد و هم راستا با پرینتر باشد. 

به طور کلی نوع پرینتر تاثیر به سزایی در نوع کارتریج و همچنین نحوه تعویض آن دارد. در پرینتر های لیزری و جوهرافشان ، که دو نوع پرکاربرد در پرینتر های مصرفی امروزه هستند، شیوه تعویض کارتریج ها به اقتضای نوع پرینتر ها متفاوت خواهد بود. در ادامه به تمایز نحوه تعویض کارتریج در این دو نوع پرینتر به صورت مفصل بحث خواهیم کرد.

غالبا در اکثر دستگاه های پرینتر، قبل از منقضی شدن و اتمام کارتریج، هشداری در قالب پیام برای کاربران ارسال می کنند تا موعد تعویض کارتریج مصرفی را موکدا یادآوری کنند. پس از دریافت این پیام در سیستم های متصل به پرینتر، علائم اتمام جوهر پرینتر را می توانید عینا مشاهده کنید. علائمی از قبیل: متوقف شدن ناگهانی دستگاه پرینتر، کم رنگ شدن بخشی از جملات و یا حروف حین چاپ و یا جا افتادن کلمات یا بخشی از جمله در برگه های چاپی. 

در ادامه به منظور تکمیل آموزه های قبلی و افزایش آگاهی نسبت به تعویض کارتریج به شکل صحیح و اصولی، دو نوع پرینتر جوهری و لیزری را مورد بحث قرار می دهیم و به شکل جامع نحوه تعویض کارتریج هر یک را بیان خواهیم کرد.

نحوه تعویض کارتریج پرینتر لیزری

دستگاه پرینتر لیزری درصورتی شروع به فرمان چاپ می کند که دستور آن پیش تر در قالب سیگنال به موتور پرینتر سیگنالی ارسال شده باشد و پس از روشن شدن دستگاه، پرتو های لیزری به صورت تدریجی به سمت عقب و جلو حرکت می کنند تا تصویر مورد نظر را روی درام ایجاد کنند. بنابراین در پرینتر های لیزری مانند سایر پرینترها، کارتریج به مرور زمان و با استفاده مکرر منقضی و به اتمام می رسد. این روند معمولا با بروز علائم و نشانه هایی که متعاقبا ذکر شد همراه می شود. پس از اطمینان از تمام شدن کارتریج دستگاه پرینتر لیزری اقدامات زیر را با اشراف به نوع پرینتر (لیزری) به ترتیب و با حفظ نکات اصولی پیش می بریم: 

1- پیش از شروع، بسته بندی کارتریج لیزری نو را باز میکنیم و با احتیاط از بسته بندی حبابی محافظ آن خارج میکنیم.

2- به منظور محافظت از کارتریج یک سری پلمپ های پلاستیکی در دو انتها تعبیه شده آنها را به آرامی جدا کنید.

3- کارتریج را با احتیاط و آرامی تکان دهید تا جوهر داخل آن به مساوات در کارتریج پخش شود.

4- کارتریج را به شیوه ای در دست بگیرید که شماره سریال برجسته حک شده روی آن به سمت شما قرار بگیرد.

 

قرار دادن کارتریج در پرینتر

 

5- پس از اطمینان از پخش شدن یکدست جوهر در کارتریج، آن را با همان زاویه ذکر شده در مخزن خالی به صورت کشویی و رو به جلو تعبیه کنید و درپوش پرینتر را ببندید.

پس از انجام مراحل بالا به صورت دقیق، نصب کارتریج به درستی انجام شده و دستگاه پرینتر شما قابل استفاده مجدد می باشد. در صورتی که پس از اعمال و جایگزینی کارتریج جدید پیام ارور از دستگاه دریافت کردید، یک بار دیگر پروسه نصب و تعبیه کارتریج را با دقت بیشتری پیش بگیرید و مجدد دستگاه را راه اندازی کنید. در صورت بروز خطای فنی با پشتیبان های ما در ارتباط باشید.

 

نصب کارتریج های لیزری روی پرینتر

 

نحوه تعویض کارتریج پرینتر جوهر افشان

چاپگر های جوهرافشان جز یکی از پرکاربردترین و در عین حال پرفروش ترین پرینتر های عصر حاضر هستند . علت این محبوبیت در واقع به قیمت مقرون به صرفه (به نسبت کارایی) و همچنین کیفیت تصویر نهایی این دسته از پرینتر ها مربوط می شود.

پرینتر های جوهر افشان حین فرایند چاپ ، با توجه به داشتن چندین منبع و مخزن تغذیه ، قطرات جوهر را با الگوریتم خاصی روی کاغذ چاپ می پاشند. همانطور که اشاره شد ، کارتریج این نوع پرینتر ها دارای سورس های رنگی هستند که به اصطلاح به این مخازن CMYK نیز می گویند ک ترکیبی از رنگ های : فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه را در خود جای داده است .

لازم به ذکر است که سورس های رنگی می تواند متناسب با دستگاه تعداد بیشتری داشته باشد که این مورد بیانگر لول و سطح حرفه ای پرینتر مذکور خواهد بود

پس از گذشت 6 ماه از شارژ آخرین کارتریج ، موعد شارژ مجدد می رسد و در این بازه زمانی شما شاهد نوسانات رنگی در چاپ نمونه های خود خواهید بود. پروسه ای که بیانگر به حداقل رسیدن سطح جوهر کارتریج شما می باشد و عامل هشداری به منظور فرا رسیدن موعد تعویض کارتریج جوهرافشان شما می باشد. 

به منظور تعویض و شارژ کارتریج پرینتر پس از اطمینان از نوع پرینتر (جوهرافشان)  می بایست موارد زیر را به دقت و با رعایت اصول اولیه پیش بگیرید : 

1- پرینتر را روشن کنید و درپوش آن را محتاطانه باز کنید.

 

باز کردن درپوش پرینتر

 

2-پس از باز کردن درپوش سورس (مخزن) های رنگی قابل مشاهده خواهند بود تعداد این مخازن بسته به نوع پرینتر شده متفاوت خواهد بود 

3- همانطور که مشاهده میکنید هر مخزن دارای یک سرپوش پلاستیکی می باشد که با یک ضامن ایمن شده اند. ضامن ها را آزاد کنید تا درپوش مخزن به راحتی باز شود و مخزن آزاد می شود. 

4- ابتدا پلمپ مخزن رنگی جدید را که در زیر آن تعبیه شده است ، به صورت کامل جدا کنید سپس با احتیاط مخزن را در محل مخزن رنگی قبلی تعبیه کنید و سرپوش پلاستیکی ضامن دار به آرامی روی مخزن ببندید و بسته شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. 

5- پروسه مشابه را به تعداد سورس های رنگی تعبیه شده  در پرینتر خود انجام دهید و پس از اتمام جایگزینی مخازن زنگی، درپوش پرینتر را ببندید و یک تست بگیرید.

 

نصب کارتریج جوهر افشان روی پرینتر

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری