معرفی انواع تونر کارتریج چاپگرهای لیزری

انواع تونر کارتریج لیزری

کارتریج ها از قطعات مصرفی پرینترها و دستگاه های مربوطه میباشد که حاوی تونر در کارترج های لیزری میباشند. و همانطور که میدانید تونر ،پودری است که در اثر حرارت ذوب میشود و رنگ مورد نظر برای چاپ را به وجود می آورد. در پرینترهای لیزری باید از کارتریج تونر استفاده شود و در پرینترهای جوهر افشان  کارتریج های جوهر مطابق دستگاه است.

انواع کارتریج تونر لیزری

خوشبختانه در حال حاضر برای انتخاب تونر دستگاه خود گزینه های متعددی پیش رو دارید. ولی برای اینکه انتخاب درستی انجام دهید باید اطلاعات کافی نیز داشته باشید.در این مقاله سعی داریم انواع کارتریج های تونر لیزری را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید هنگام خرید کارتریج تونر آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

 

انواع کارتریج لیزری

 

انواع کارتریج تونر لیزری از نظر سازنده یا پروسه ی تولید

برای خرید کارتریج تونر دستگاه خود چهار انتخاب دارید که هر کدام از آن ها مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و با نیازهای متفاوتی مطابقت دارند. در اینجا قصد داریم مختصرا انواع کارتریج تونر لیزری را شرح میدهیم.

  1. کارتریج تونر OEM – کارتریج اورجینال یا اصل

OEM  مخفف  “Original Equipment Manufacturer”   است و توسط شرکت سازنده ی دستگاه کپی یا چاپگر ساخته میشود. بسیاری از تولیدکنندگان چاپگر، کارتریج هایی را نیز تولید می کنند که به عنوان کارتریج های اورجینال (اصلی) یا OEM شناخته می شوند. این کارتریج ها دارای مارک تجاری هستند و معمولاً برای کار با چاپگرهایشان طراحی می شوند. به عنوان مثال، HP کارتریج های مارک خود را برای چاپگرهای خود ارائه می دهد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که این کارتریج‌ها به خوبی کار می‌کنند و به هیچ وجه به چاپگر آسیب نمی‌رسانند.

کارتریج های اورجینال که گاهی اوقات به آنها کارتریج های مارک دار یا اصلی نیز می گویند، گران تر از کارتریج های دیگر هستند. در عوض آنها چاپ هایی با کیفیت بسیار بالا تولید می کنند که ماندگاری طولانی دارند.

آنها معمولاً به ندرت خراب میشوند  ، خروجی باکیفیت تولید می کنند  و  اغلب دارای ضمانت یا گارانتی از طرف شرکت سازنده  هستند. سازندگان توصیه می‌کنند که از این کارتریج‌ها استفاده کنید و حتی برخی ادعا می‌کنند در صورت عدم استفاده از این کارترج ها  ممکن است دستگاه شما با مشکل مواجه شود.

مزایای کارتریج اورجینال

کارتریج های اورجینال به طور خاص برای دستگاه شما تولید می شوند، معمولا قابل اعتماد هستند، خروجی با کیفیت بالا ارائه می دهند و نرخ خرابی بسیار پایینی دارند.

معایب کارتریج اصل

کارتریج های OEM ( اورجینال یا اصل ) به طور قابل توجهی گران تر از سایر گزینه ها هستند.

در حالت ایده‌آل،  اگر می‌توانید از عهده هزینه برآیید و خروجی رنگی با کیفیت برای مواردی مانند طراحی، بروشورهای رنگی، یا برگه‌های فروش می‌خواهید، کارتریج‌های اورجینال مطمئن‌ترین خروجی را ارائه می‌دهند، اما قیمت بالایی دارند.

 

کارتریج اورجینال یا اصل

 

  1. کارتریج های جدید سازگار – کارتریج غیراورجینال یا طرح درجه 1

کارتریج طرح درجه 1  توسط یک سازنده شخص ثالث با استفاده از تمام قطعات سازگار جدید ساخته می شوند. در دستگاه های مختلف قابل استفاده میباشند به عبارت دیگر با بسیاری از انواع چاپگرها سازگار هستند. این کارتریج ها نام تجاری هیچ‌یک از تولیدکنندگان برجسته چاپگر مانند HP، Canon، Epson یا Brothers را ندارند ، البته کیفیت خروجی خوبی را با قیمت کمتری نسبت به کارتریج ها ی اورجینال  ارائه می دهند.

مزایای کارتریج غیر اورجینال درجه 1

کارتریج‌های سازگار جدید  یا  طرح درجه 1  ارزان‌تر از کارتریج‌های OEM یا اورجینال هستند و در حین کار در چاپگرهای چند برند، چاپ‌های با کیفیت خوبی ارائه می‌دهند بنابراین یک گزینه مقرون به صرفه می باشد، به خصوص اگر شما یا شرکتتان کارهای چاپی زیادی انجام دهید. خبر خوب اینکه کارتریج های طرح درجه 1 شامل گارانتی میباشند.

معایب کارتریج طرح درجه 1

این کارتریج ها ممکن است به کیفیت کارتریج های اصلی مشابه نباشد. ثانیا، همه چاپگرها نمی توانند با کارتریج های سازگار کار کنند، بنابراین باید قبل از خرید به دقت بررسی کنید. و ثالثاً، برخی از کارتریج‌های سازگار ممکن است به درستی جا نشوند و به اجزای چاپگر آسیب وارد کنند. هنگام خرید کاملا دقت کنید که سهوا  محصولی درجه 2 یا درجه 3  به جای کارتریج طرح درجه 1 خریداری نکنید.

توجه : اگر به دنبال کنترل هزینه های چاپ خود هستید، کارتریج های سازگار جدید یا همان کارتریج های غیراورجینال درجه 1  انتخاب خوبی هستند. خروجی آنها با کارتریج های اورجینال  با هزینه بسیار کمتر در هر صفحه قابل مقایسه است.

 

 

کارتریج غیر اورجینال یا طرح

 

  1. کارتریج های بازسازی شده – کارتریج غیراورجینال یا طرح درجه2

کارتریج های بازسازی شده اساساً کارتریج های بازیافتی هستند .کارتریج های اصلی خالی به کارخانه بازگردانده می شوند و در آنجا به‌طور حرفه‌ای تمیز شده و مورد بازرسی قرار می گیرند ، قبل از پر شدن مجدد کارتریج ،  قسمت های فرسوده آزمایش و تعویض میگردد و در نهایت برای فروش روانه بازار میشود.

 

کارتریج بازیافتی

 

برخی  ادعا می‌کنند که کارتریج های طرح (غیر اورجینال) درجه 2  بازدهی بالاتری نسبت به بعضی کارتریج‌های غیر اورجینال درجه 1  ارائه می‌دهند. از آنجایی که اینها با کارتریج های اصلی ساخته می شوند، بدون هیچ مشکلی می توانند با چاپگر شما کار کنند. و اکثر آنها با ضمانت کالا یا گارانتی عرضه می‌شوند. اما باز هم دقت کنید که کارتریج طرح درجه 2 ایی بخرید که حتما ضمانت و گارانتی داشته باشد، زیرا کیفیت ممکن است متفاوت باشد.

 

مزایای کارتریج غیر اورجینال درجه 2

کارتریج طرح درجه 2 نسبت به کارتریج های طرح درجه 1  ارزان تر و کیفیتی نسبتا خوب دارند. کاملا سازگار با دستگاه بوده ، اغلب دارای گارانتی میباشند ، دارای نرخ خرابی پایینی هستند ، به علاوه  انتخابی سازگار با محیط زیست هستند.

 

 

کارتریج های سازگار با محیط زیست

 

معایب کارتریج طرح درجه 2

هنگام خرید هر کارتریج بازسازی شده – کارتریج طرح (غیر اورجینال) درجه 2 –  مطمئن شوید که “دوباره تراشه” شده باشد.  این تراشه برای آگاهی از تعداد کارهای چاپی انجام شده و  همچنین تعداد کپی های باقی مانده – قبل از نیاز به تعویض کارتریج جدید-  مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر تراشه جایگزین نشده باشد،  هشدارهای “کم تونر” شما ممکن است غیر قابل اعتماد باشد. کیفیت می‌تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین مطمئن شوید که هر کسی که فروشنده کارترج  شما با او کار می‌کند، تضمینی برای کارکرد محصولش ارائه می‌دهد.

اگر حجم بالایی از کپی ها را تولید می کنید، کارتریج های بازسازی شده احتمالا  انتخاب خوبی هستند. آنها کم هزینه ترین کارتریج  از بین سه نوع کارتریجی که  در بالا  مورد بحث قرار گرفتند ، هستند. در صورتی که از یک فروشنده معتبر خریداری شوند، کیفیت چاپ و اطمینان خوبی را ارائه می دهند.

 

  1. کارتریج های پر شده – کارتریج غیراورجینال یا طرح درجه 3

کارتریج غیر اورجینال یا طرح درجه 3  ارزان ترین گزینه هستند و در مقابل پایین ترین کیفیت را نیز دارند. کارتریج های پر شده ، کارتریج هایی هستند که تونر آنها دوباره پر شده است بدون اینکه هیچ بازرسی و آزمایشی روی آنها صورت گرفته باشد  و بدون اینکه قطعات فرسوده آنها تعویض شده باشد.

مزایای کارتریج غیر اورجینال درجه 3

آنها ارزان هستند.

معایب کارتریج طرح درجه 3

شما باید به اندازه هزینه ایی که کرده اید انتظار و توقع داشته باشید و حتی کمتر! بهتر است بگوییم خرید این نوع کارتریج شانسی است ، شاید بد نباشد شاید هم اصلا به درد نخورد. بنابراین کارتریج های پر شده ، ایده ی خوبی برای استفاده نمیباشند. زیرا علاوه بر کیفیت بسیار پایین ، اغلب شکست می خورند. آنها همچنین می توانند نشت کنند و به دستگاه کپی یا MFP شما آسیب وارد کنند.

 

در فیلم زیر چگونگی پر کردن تونر کارتریج لیزری را میتوانید مشاهده فرمایید.

 

 

هر چند ما هرگز استفاده از کارتریج های پر شده را توصیه نمیکنیم.  ولی اگر می خواهید از آنها استفاده کنید، مطمئن شوید که از آن در یک دستگاه ساده و برای کارهایی با اهمیت پایین استفاده می کنید و نه دستگاهی که برای تجارت شما ضروری است!

انتخاب درست کارتریج تونر لیزری چیست ؟

کدام یک از انواع کارتریج تونر لیزری برای دستگاه کپی شما مناسب است؟

پاسخ سوال فوق به چند عامل بستگی دارد – بودجه شما،  حجم کپی ها و چاپ هایی که دفتر شما تولید می کند و  سطح کیفیت مورد نیاز شما. بسیاری از سازمان ها چندین پرینتر و دستگاه کپی در سراسر دفتر دارند و انواع مختلفی از کارتریج ها را خریداری می کنند.

برای مثال، یک بخش بازاریابی معمولاً نیاز به تولید اسناد با کیفیت بالا دارد، بنابراین ممکن است هزینه استفاده از کارتریج های اورجینال برای این کاربران ارزش داشته باشد. آنها قابل اعتمادترین هستند و خروجی با بالاترین کیفیت را تولید می کنند.

بخش حسابداری شما حجم زیادی از اسناد را چاپ می کند، اما اکثر آنها نیازی به کیفیت بسیار بالا ندارند. بنابراین کارتریج های بازسازی شده در این شرایط انتخاب خوبی هستند.

چاپگر چندکاره دفتر مشترک حجم بالایی تولید می کند و معمولاً به کیفیت بالاتری نیاز دارد، بنابراین کارتریج های سازگار جدید یا طرح درج 1 می توانند در هزینه صرفه جویی کنند، حجم بیشتری را مدیریت کنند و کیفیت قابل مقایسه کارتریج اورجینال را ارائه دهند.

 

انواع محصولات کارتریج تونر لیزری با برندهای مختلف مانند اچ پی ، کانن ، اپسون ، سامسونگ و … درسایت الو کارتریج موجود میباشد و شما میتوانید با دنبال کردن لینک  کارتریج تونر لیزری   آنها را مشاهده کنید.

 

انواع کارتریج تونر لیزری از نظر شکل ظاهری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه ها ، کارتریج ها نیز  از این  امر مستثنی نبوده  و حتی از نظر شکل ظاهری نیز دستخوش تغییرات بوده اند . کارتریج های تونر جامد به کارتریج های بطری شکل تبدیل شده اند که گنجایشی فوق العاده مثلا معادل 30000 صفحه پرینت را دارا میباشند.

 

 

جوهر مرکب جامد

تونر بطری شکل

این تونر کارتریج ها که ظاهری شبیه بطری آب دارند. حاوی پودر تونر میباشند و با قرار گرفتن در دستگاه  تونر موجود را به درام و غلطک منتقل میکنند.  در اندازه های مختلفی وجود دارندکه سایزهای بزرگتر بهره وری بیشتر و تعداد پرینت بالاتری را برای شما به ارمغان می آورد.

ساختار این کارتریج ها به صورتی است که تونر و غلطک به صورت جدا از یکدیگر بوده و این امکان را فراهم میسازد که در صورت اتمام تونر باز هم میتوان از آن کارتریج استفاده نمود فقط کافی است که تونر آن شارژ شود. بنابراین هزینه نهایی کاهش مییابد، با این وجود قابل ذکر است که  این محصولات مادام العمر نیستند و پس از گذشت زمان به تعمیر و نگهداری نیاز خواهند داشت.

تونر با مخزن سنتی

کارتریج های سنتی در ساختار خود هم شامل تونر میباشند و هم شامل غلطک . جنس آن از پلاستیک است. برای تراز نگه داشتن آن و استفاده بهتر و مطمئن تر در دستگاه ،به سیستم قفل شونده مجهز میباشد. تونر کارتریج سنتی از نظر اقتصادی گران میباشد زیرا شامل چرخ دنده و قطعات بسیاری میباشد.

جوهر مرکب جامد

دستگاه های پرینتر و کپی چند منظوره  معمولا  از جوهر جامد  استفاده میکنند . این جوهر جامد یک نوع پلیمر چسبناک است که همانند مداد رنگی به نظر میرسد ، با ذوب شدن و اسپری شدن آنها روی کاغذ چاپ مورد نظر به وجود می آید. میله های جوهر جامد که معمولا به شکل بلوک های نازک مربع یا مستطیل هستند با شماره های خاصی مشخص میشوند و در هر نوبت چاپ میتوان چندتا از این بلوک ها رو بارگذاری کرد.این جوهر جامد دارای تکنولوژی ترکیبی میباشد بدین معنا که میشود از آن در پرینتر های لیزری و جوهر افشان استفاده کرد. از هد چاپی کمتر استفاده میکند و بسیار کارآمد میباشد .

 

 

آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر پلاک ۳۱

تلفن تماس: 02188324040

پست الکترونیکی: Info@aloocartridge.com

کانال آپارات الوکارتریج

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره فوری